Gravid for første gang

Gravid dame på benk - gravid for første gangÅ være gravid for første gang, kan by på et hav av følelser. Mange bruker litt tid på å forstå at det har skjedd, og enten du har forsøkt lenge, eller har blitt overraskende gravid så er det ikke så underlig om du ikke helt kjenner deg selv igjen.

Kanskje uteblir den store lykkefølelsen og erstattes med uvelhet og kvalme, ømme bryster og dårlig humør? Eller kanskje du bekymrer deg fordi du har lest om vanlige svangerskapssymptomer og ikke har noen av dem? Du er ikke alene. Alt fra å ikke merke at man er gravid og til å være veldig kvalm, utenfor og plaget, er normalt. Det er normalt å være trett, og normalt å være spesielt opplagt. Det er ganske urettferdig egentlig. Og bekymring følger ofte med  ”på kjøpet” – heldigvis for babyen som etter hvert krever mye oppmerksomhet, tid og omsorg. At du på en helt ny måte begynner å rote, glemme, snakke om andre ting enn du pleier å gjøre…rett og slett forandre deg, handler jo om at mye går helt av seg selv på veien mot mammatilværelsen. Hormoner og psykologiske prosesser foregår i kroppen din helt av seg selv, og påvirker deg. Oppgaver på jobben, oppvask og rot hjemme kan virke ekstra irriterende, eller helt uinteressant. Hjernen virker ikke helt sånn som du er vant til, og i tillegg er du kanskje trøtt hele tiden. Så hva skal du gjøre med det? Det enkleste er å akseptere at slik er det bare. Noen mener at det er for dumt å skylde på graviditeten, du er jo frisk. Men, graviditeten kan absolutt være årsaken til en hel masse rare ting, så hvis du tenker at det er naturlig at den krever ganske mye så er det kanskje litt lettere allerede?

Noe som kan være smart er å redusere stress, og legge til rette for at graviditeten får ta en naturlig plass i livet ditt. Hverdagslivet er ganske travelt for mange, og det er tøffe prioriteringer som skal til når man svarer nei til invitasjoner, eller ikke orker å trene slik man pleier. Plutselig er det ikke bare om kvelden når du skal sove at du segner om?

Power-Nap`s er en utrolig fin ting, og nå skal du gjøre akkurat det så ofte det går an når du trenger det. Har du en positiv og forståelsesfull sjef (eller er en selv) så kan det til og med la seg gjøre  på jobben. Dette kan være redningen i mange måneder, kanskje år fremover.

Sitt (ikke ligg, da sover du gjerne lengre enn du hadde tenkt) i en god stol, lett bakover og med bena høyt. Du blir kanskje hoven i føttene etter hvert, så bena høyt noen ganger i løpet av dagen er også en god vane å ta med seg. Finn et nøkleknippe eller lignende og hold det lett i en avslappet hånd. Sitt avspent og avslappet. Pust rolig inn og ut, dypt ned i magen mens du fokuserer på ingenting. La søvnen komme, men når du mister nøkleknippet skal du bevege deg igjen. Strekk deg ut, ta et glass vann og gå videre på dagen din. Hjalp det ikke første gang? Øvelse gjør mester. Sov du ikke? Kanskje, kanskje du var borte et lite sekund? Nettopp. Power Nap innført.

Alt er nytt, alt påvirker deg. Stress ned! Det er kanskje ikke så veldig mye du MÅ  kjøpe eller ordne, men ofte kommer det perioder i svangerskapet hvor du vil komme til å lure på hvor den voldsomme energien kom fra… Benytt den, men kjenn grensene dine og ta hensyn til dem. Er du sliten, hvil deg. Er du trett. Sov hvis det er kveld, ta en ”Nap” hvis det er dag.

Etter hvert vil du kanskje erfare at det å ville sove ikke er ensbetydende med at det er natt. Babyen sparker, du må tisse, og det er umulig å sove når ”han” snorker ved siden av deg? Han snorket før også, men da merket du ingenting. Nå er det helt umulig. Men likevel er du ikke såååå trett om dagen, så hva skjer egentlig? Du er gravid…og skal bli mamma.  Babyen din kan ikke klokken, og vil kreve din årvåkenhet natt og dag. Naturen er innrettet slik. Helt av deg selv sover du lettere, våkner lettere og får ikke sove igjen om du aldri så gjerne vil.

Stå heller opp litt. Ta en kopp te (te-in fri så du ikke blir a våken av den) eller varm litt melk. Obs ikke mye hvis du har halsbrann – mye melk kan virke kortvarig, men gjøre det verre på sikt! Se litt på tv eller les en bok. Og legg deg igjen. Sov en lur  når du kommer fra jobb. Forhåpentligvis har du det sånn på jobb at du som gravid får komme litt senere hvis du har hatt  en sånn natt.

Vær åpen, snakk om det, få forståelse og bli tatt hensyn til. Du fortjener det. Du er jo gravid for første gang.