Hva er bekkensmerter og kan kiropraktoren hjelpe?

Hva er bekkensmerter og kan kiropraktoren hjelpe?

(Informasjonen er hentet fra Ullevål Kiropraktorklinikk)

Et svangerskap kan by på mange utfordringer. Magen vokser, kroppen forandrer seg, hele tyngdepunktet på kroppen blir forflyttet. Bekkenløsning kan gi smerter når som helst i svangerskapet, og rent fysiologisk har alle bekkenløsning. Det er nødvendig for at bekkenet er fleksibelt nok til at barnet skal komme ut gjennom fødekanalen.

Bekkenløsning vil normalt sett ikke gi smerter, men noen får vondt. Ifølge en norsk undersøkelse opplever ca. 15 prosent av gravide i Norge en smertefull bekkenløsning.
Årsaken til dette er at svangerskapshormoner gjør bekkenets leddbånd for elastiske og bevegelige. Dette fører til at bekkenet blir for bevegelig og mister stabiliteten sin. Sammen med vektøkning og endring av kroppens tyngdepunkt kan dette gi smerter og ubehag.
Det er vanlig at det er mye muskulære spenninger i området rundt bekkenet, korsryggen, lysken og lårene. Det skyldes at kroppen prøver å vinne tilbake stabiliteten i bekkenet ved hjelp av muskulaturen. Smerter i forbindelse med bekkenløsning kan behandles og som regel vil man bli bra igjen. Hvilken behandling som passer den enkelte bestemmes etter en grundig undersøkelse.

Smerter i korsrygg og bekken under graviditet kan være et resultat av både mekaniske, hormonelle og andre faktorer grunnet alle kroppens forandringer under et svangerskap. Studier indikerer tydelig at smerter i korsrygg/bekken kan begrense og påvirke hverdagens aktiviteter og burde ikke bli ignorert eller ubehandlet. Selv om det kanskje ikke er mulig å kurere smertene i noen tilfeller av vedvarende korsrygg og bekken smerter, så kan den reduseres tilstrekkelig. Tidlig diagnose og behandling, som tar hensyn til ditt svangerskap og dine behov, gir den beste muligheten for best mulig utfall.

Jobber som er krevende når man har bekkenløsning kan være jobber som; barnehage (flere løft hver dag av små barn gir mye ekstra belastning for korsrygg og bekken), stillesittende jobber som feks kontorjobber, butikkjobber, eller taxi jobber hvor det er lite bevegelse og mye statisk holdning for kroppen, kan gjøre smertene verre. Noen små tips her er lette men effektive øvelser. Jobber du i en sittende stilling 8 timer hver dag, så beveg deg oftere. Sett på en alarm på mobilen 4 ganger i timen og reis deg opp, eller ta en runde rundt kontoret. Kroppen er kjempe flink til å sifra om noe er galt, kjenner du at du stivner til, eller at smertene starter å bli verre, da må du skifte posisjon eller gjøre noe annerledes som å gå en liten tur. Hør på kroppen din. Den er din guide.

  • Snakk med arbeidsgiver om hvordan han kan tilpasse arbeidsplassen med feks:
  • Lettere arbeid
  • Oftere pause
  • Hevsenk pult – noen arbeidsgivere krever attest fra lege eller kiropraktor for å tilrettelegge for dette.
  • Ikke tunge løft.

Ved bekkenlåsning oppsøker mange gravide lege og/ eller kiropraktor. Mange blir sykmeldte.

  • Smertene oppleves som svært intense.
  • De kan kjennes stikkende.
  • De kan gi stråling ned til lysken, symfysen, setet eller ned låret.
  • Smertene er gjerne relatert til belastning, og øker gjerne i løpet av dagen.
  • Smertene forverres ved bevegelse/belastning.
  • Generelt lindres symptomene ved ro.

Symptomer på bekkenløsning kan være veldig plagsomme, men i de aller fleste tilfellene går smertene over kort tid etter fødsel. Man kan sammenlikne bekkenløsning med en kronisk forstuing, og vi vil behandle dette med samme forsiktighet. Ofte vil vi finne nærliggende ledd og muskler med feilfunksjoner (låsninger og triggerpunkter) og korrigere disse på en skånsom måte tilpasset deg. Behandlingsteknikkene kan bestå av skånsom leddkorrigering og triggerpunktbehandling. Vi vil også kunne gi deg råd, veiledning og rehabilitering som en del av behandlingen.

Her kan du lese mer om kiropraktikk.

http://www.kolsaaskiropraktorklinikk.no/sporsmaal.html

Hvorfor vanngymnastikk er så bra for gravide

en god fødsel

Når du er gravid endrer du naturlig tyngdepunkt i kroppen. Både hormonelle endringer, den voksende magen og de ekstra kiloene kan gjøre det vanskeligere å bevege seg like mye som før graviditeten.

Enten du vil forebygge plager, holde deg i form eller bevege deg mer vektløst fordi det er vondt å gå – så kan vanngymnastikk være utrolig godt.

Helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter med moderat fysisk aktivitet minst 5 dager i uken. Vanngymnastikk er en av aktivitetene som er anbefalt.

Det tempererte vannet i bassenget gjør muskulaturen smidigere . Vektløsheten i vannet gir leddene avlastning , og er særlig gunstig for gravide med rygg- og bekkensmerter. Når man beveger kroppen i vannet gir vannet naturlig motstand som gjør at man får både utholdenhet- og styrketrening av flere muskelgrupper samtidig.

Det er lett å justere intensiteten selv  i treningen etter behov. De gravide står i bassenget eller henger i bassengveggen under øvelsene, og det brukes flyteelementer og musikk til treningen.

Etter treningsdelen blir det pust – og avspenningsøvelser som blir repetert hver kurskveld. De erfarne jordmødrene/instruktørene gir kursdeltakerne grundig innføring i mental trening og fødselens faser  med fokus på hvordan kvinnen skal jobbe med egne krefter og sin kropp i fødsel.

Kurset har meget gode tilbakemeldinger på treningseffekt, lindring av rygg- og bekkenplager, stressdemping og økt psykisk forberedthet til fødsel. Tilbakemeldingene fra kvinner som har født har også vært meget gode på stor nytte av treningen i fødselsarbeidet. Kombinert med mental trening.

I Bergen har Volvat medisinske senter  et tilbud som mange gravide er meget fornøyde med. Vi etablerer samarbeid med gode alternativer, og hos jordmødrene  Ingrid Lid Nordø og Catharina Warchmin Mittelstadt  får du mulighet til dette unike kurset som styrker både kropp og sinn for gravide.

Påmelding skjer ved kontakt med Volvat medisinske senter, Bergen, tlf. 55112000.

Mer informasjon: https://www.volvat.no/tjenester/jordmor/vanngymnastikk-for-gravide/

Volvat Medisinske senter