Lykke til Marit

Lykke til Marit

Dette er andre gang jeg bruker En god fødsel som forberedelse. Min første opplevelse og erfaring var veldig god, historien min havnet i boka deres under navnet Cecilie. Så da jeg ble gravid for andre gang, var det ingen tvil om hvilke metoder jeg skulle bruke som forberedelse. Siden forrige gang har jeg flyttet til en større by, og muligheten er fler, men holder meg fordet til mental trening hjemme.

Er nå i uke 33+3, og har et litt tyngre svangerskap enn forrige gang. Bekkenplager og ryggplager gjør meg mer funksjonshemmet i hverdagen noe jeg har hatt vanskelig for å akseptere. Tanker om å føle seg som en belastning, ikke strekke til, ikke være til nytte har kommet og gått. Den mentale treningen har på en måte hjulpet med litt på dette området også fordi jeg trener på å ha fokuset en annen plass samt å puste bort de negative tanker som kan ta mye energi. I tillegg opplever jeg bieffekten av lydfilen dere snakker om i kurset, å sovne raskere og få bedre søvn. Med en aktiv 3 åring å ta seg av denne gangen, er det kanskje å forvente:)

Jeg velger å se kurset flere ganger i løpet av de fire ukene den er tilgjengelig. Lydfilen har jeg brukt i ca 3 uker nå, og hører på den så og si hver kveld. Syntes det er like koselig og nyttig å høre på den om kvelden nå som forrige gang. Denne gangen klarer jeg å visualisere på en annen måte da jeg har vært gjennom en fødsel før og vet mer hva det innebærer. Samtidig prøver jeg å skape et åpent mentalt rom inni meg som ikke sammenlignes for mye med forrige fødsel fordi alle fødselene er forskjellige. Jeg ønsker å møte denne fødselen som en ny og spennende opplevelse som ikke bygger for mye på forventninger basert på forrige gang. På denne måten føler jeg meg mer forberedet. Selv om jeg syntes det er litt skummelt å hvile meg for mye på den gode fødselsopplevelsen fra 2013, ønsker jeg heller å trekke inn de gode effektene jeg hadde i forberedelsene som gjorde nettopp at jeg fikk en god fødsel, den mentale treninga.

Denne gangen er det viktig at jeg ikke føder i ryggeleie på grunn av plagene mine, dette bruker jeg aktivt i mitt mentale rom og visualiserer at jeg føder i andre bestemte stillinger. Dette blir veldig viktig for meg denne gangen, da jeg husker fra forrige gang at det ble helt uaktuelt for meg å endre stilling når trykkingen startet pga smertene. Dette er også skrevet i fødselsbrevet mitt.

Ser frem til de siste ukene av svangerskapet med den mentale treninga som en perfekt avslutning på dagen. Har virkelig kommer inn i et ruge- og redebyggingsmodus. Og er selvsagt spent på om jeg klarer å bruke det like bra som forrige fødsel når fødselen starter.

Med vennlig hilsen
Marit Derås Waatsveen