Mental trening

På samme måte som idrettsutøvere har lært om dette for å oppnå et godt idrettsresultat, kan gravide bruke sine ressurser best mulig i forbindelse med fødselen!

Mental trener Birgit
Mental trener Birgit Semundseth

Mental forberedelse og trening kan defineres som bevisst bruk av egne ressurser for å oppnå et ønsket resultat.

Kanskje gruer du deg litt? Er du redd fødselen skal bli tøff eller skremmende?
Nå skal du få et mentalt treningsverktøy som gjør at du etter hvert kommer til å se for deg at du vil klare fødselen på en god måte. Du vil kanskje til og med begynne å glede deg! Du kan forvente å føle deg tryggere og klar til fødselsoppgavene, som et direkte resultat av den mentale treningen.

Det er enkelt og det tar kort tid å trene mentalt før fødselen!
Vi har gjort det enkelt og praktisk for deg å forberede deg mentalt før fødselen. Når du legger deg for å sove om kvelden, lytter du til den mentale treningen i form av en lydfil. Den mentale treningen tar bare 10 minutter. Du bare lukker øynene og lytter aktivt til instruksjonene. Vi anbefaler å gjøre dette 4-6 uker før termin.

Det kan være vanskelig å forstå hvor effektivt mental trening er hvis man ikke har forsøkt dette tidligere. Og ettersom det ikke er nødvendig å tro på mental trening for å få effekt, er det spennende selv for de mest skeptiske å teste ut metoden og dermed få egne erfaringer!

Innen mental trening snakker vi om å «skape minnespor i hjernen»; før hendelsen har funnet sted. Hjernen din skal kjenne igjen det som skjer – før det faktisk har skjedd – dermed vil du stille mye sterkere i en utfordrende situasjon. Du stiller rett og slett godt forberedt til å håndtere en opplevelse i livet som du for alltid vil bære med deg.

VG Familieklubben logo

Forbereder seg til fødsel med mental trening

Flere og flere gravide tar i bruk en teknikk som tidligere var forbeholdt idrettsutøvere for å få en god fødsel.